Zeci de materii și sute de pagini de informații pe care ni se cere să le înțelegem, să le învățăm și apoi să le putem expune la diferite teste, teze, examene. De multe ori, ni se cere doar să le reproducem mecanic, un aspect la care școala românească mai are de lucrat. Pregătirea pentru testări nu este una ușoară, de aceea vă propunem o serie de articole despre memorare și strategiile menite să vă ajute să învățați mai ușor și mai eficient pe termen lung – la facultate sau în viață, pur și simplu.
Începem cu informații despre memorare
Înainte de a discuta în detaliu strategiile de învățare care s-au dovedit a fi cele mai eficiente, începem cu un articol despre stilurile de învățare, despre memorare și ce activități ne ajută în acest proces.
Există diferite tipuri de însușire a cunoștințelor, unele cu rate de succes mai mari, dacă vorbim de fixarea informațiilor și posibilitatea reactualizării lor la nevoie, altele mai puțin eficiente.
Piramida învățării – ce activități te ajută să înveți și să reții cât mai bine informațiile
Specialiștii au realizat o așa-numită ”piramidă a învățării”, care ne arată ce activități ne ajută să învățăm și să reținem cât mai bine informațiile:
INFOGRAFIC PIRAMIDA INVATARII
Ce arată infograficul: dacă rămânem doar cu informația predată la clasă de dascăl sau cu ceea ce citim în manuale sunt șanse mari să nu reținem prea bine materia. În schimb, dacă învățăm în grup, punem în aplicare ce am descoperit în cărți sau, și mai bine, învățați pe altcineva ceea ce ați înțeles, sunt șanse mai mari să vă ă să vă sedimentați informațiile și să le puteți accesa mai ușor din memorie la nevoie.
Fiecare este însă diferit și, ca atare, nu există un stil perfect de învățare care să se aplice tuturor; fiecare are propriile elemente care funcționează și ajută atunci când vrem să memorăm informațiile.
Ce stil de memorare ai: vizual, auditiv sau kinestezic?
Experții au identificat, de asemenea, mai multe stiluri de memorare și învăţare:
-informaţia sub formă de imagini
-îşi reprezintă mintal cuvintele prin asociere cu imagini
-observă cu ușurință detaliile
-rețin cu ușurință materialele prezentate sub formă scrisă
-recepționează mai ușor informațiile transmise oral
-repetă cu voce tare pentru a reține informațiile
-rețin ceea ce aud și mai puțin ceea ce vad
-pot fi cu ușurință distrași de zgomote
-înțeleg mai ușor informațiile dacă pot manipula obiectele
-învață și memorează prin acțiune și experimentând
-utilizează gesturile pentru a întări ceea ce spun
-se implică cu ușurință in activitățile de grup.
Acum faceți un test scurt: care dintre stilurile de mai sus vă reprezintă cel mai mult?
Însă cel mai important lucru în învățare este să înțelegem ceea ce învățăm.
De asemenea, e foarte important ca, atunci când înveți, să gândești critic. Atunci când gândim critic, formulăm o serie de întrebări la adresa textului.
Iată câteva întrebări care arată gândirea critică asupra textului :
1. Ce exemple pot să dau ca să susțin aceste idei?
2. Ce idei sau fapte asemănătoare am mai întâlnit?
3. În ce fel diferă aceste informații de ceea ce știam eu în legatură cu acest subiect?
4. Cum pot utiliza aceste informații?
5. Care ar fi consecințele aplicării în practică a acestor idei, pentru mine și pentru ceilalți?
Vom reveni pe tema aceasta cu exemple utile de strategii de învățare.
Mai multe despre strategiile de învățare: