Link pagina copiat!
Prietena mea are un prieten
4 septembrie 2015
Somnul- un alt fel de hrană (Partea a III-a)
5 septembrie 2015

Efectele (ne)somnului şi ce să faci ca să te odihneşti bine
De ce este somnul important?

Somnul este o hrană pentru organismul nostru şi este vital, la fel ca şi aerul sau alimentaţia. Nu întâmplător privarea de somn a fost folosită ca metodă de tortură! Pare incredibil cât de mult ne poate afecta oboseala. Ţotuşi nu este deloc exclus ca atunci când ne întrebăm ce se întamplă cu noi de suntem trişti, anxioşi şi avem o stare proasta de nu ne recunoaştem, în spate să fie pur şi simplu…nevoia de mai multă odihnă. Iată cum suntem afectaţi când dormim prea puţin:

  • Scade memoria, abilitatea de a asculta, de a te concentra şi de a rezolva probleme.
  • Creşte nivelul cortizolului, hormonul stresului, ceea ce determină un comportament implusiv, irascibilitate şi o scădere a empatiei. Astfel rişti să îţi pierzi controlul mult mai uşor şi să te trezeşti certându-te cu cei apropiaţi.
  • Metabolismul este şi el influenţat, îţi va fi mai foame şi vei simţi mai ales nevoia de alimente nesănătoase, cum ar fi dulciurile, ceea ce poate duce la îngrăşare.
  • Creşte predispoziţie pentru a face acnee.

Preia controlul- cum să îţi asiguri un somn bun?

După cum vezi, prea puţin somn îţi poate aduce o gramadă de neplăceri. Dacă oboseala începe să te saboteze, nu lăsa ca lucrurile să scape de sub control! Analizează puţin tiparele tale de somn şi decide ce vrei să schimbi pentru a-ţi dobândi starea de bine.

Iată câteva sugestii de care de poţi folosi:

  • Transformă camera într-un loc în care să te poţi odihni regeşte. Ai grijă să fie linişte şi apelează la jaluzele sau draperii pentru a te asigura că este suficient de întuneric. Dimineaţa în schimb, lasă lumina să intre în cameră – te va ajuta să te trezeşti mai uşor.
  • Evită să bei în a doua parte a zilei băuturi care conţin cofeină, precum şi să faci exerciţii fizice cu puţin timp înainte de culcare. De asemenea, nu lăsa temele pe ultima sută de metri. Încearcă să scapi de ele din timp, astfel ca seara să te relaxezi.
  • De multe ori gândurile stresante ne împiedică să adormim. Dacă ai o perioadă aglomerată, fă-ţi înainte de culcare o listă cu ce ai de făcut a doua zi, apoi nu te mai gândi la asta. Meriţi ca măcar seara să ai câteva minute de linişte!
  • Propune-ţi tu o oră la care să te culci şi la care să te trezeşti şi încearcă pe cât se poate să te ţii de ea şi în weekend. Asta îţi va ajuta organismul să îşi regleze propriul tipar de somn.
  • Dacă prietenii tăi se laudă cu nopţile pierdute, aminteşte-ţi cât de bine te simţi de când te odihneşti destul. Cum este când ai energie, când eşti în control şi nu mai simţi că trebuie să tragi de tine ca să faci şi cel mai simplu lucru. Şi spune-le şi lor. Asta nu înseamnă, că nu vor mai fi seri în care te culci târziu sau în care profiţi de o petrecere. Doar că vor fi ocazional şi nu tot timpul.

Psiholog Marana Ana Laura Papagheorghiu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*