Link pagina copiat!
Cum să-ți dezvolți curiozitatea
25 octombrie 2017
Live chat despre tulburările alimentare în adolescență
27 octombrie 2017

Astăzi vă propun să ne oprim câteva minute și să reflectăm asupra rutinelor noastre. De cele mai multe ori, acestea pot să facă diferența între o zi bună, productivă și una cu mai puțin succes. De ce se întâmplă asta și la ce sunt folositoare rutinele? – sunt întrebările la care vom încerca să găsim răspunsul.

Cum ne putem identifica rutinele? Este simplu! Haideți să pornim de la o zi obișnuită din viața noastră. Ce faceți de regulă dimineața? Vă place să vă dați jos din pat imediat ce a sunat alarma? Sau poate sunteți genul care abia așteaptă să mai apese amânarea acesteia cu încă 10 minute în care să leneviți puțin? Pasul următor poate include spălatul, aranjatul, căutarea hainelor, îmbrăcarea, servirea pe repede-nainte a unei cești de ceai, drumul spre școală. Sună familiar? Toate acestea sunt exemple de rutine, adică activități pe care le facem zilnic, care ne-au intrat aproape în reflex și care ne ajută să devenim mai eficienți. Atunci când avem instaurată o rutină, aceasta ne ajută să acționăm rapid, să cunoaștem pașii dinainte și astfel, să reducem din nevoia de a planifica zilnic modul în care ne va arăta ziua.

Rutina ne ghidează spre un comportament pozitiv și responsabil, astfel încât să ajungem la un obiectiv stabilit.

Ajungem acasă de la școală, mâncăm de prânz, ne odihnim și apoi ne apucăm de teme și de învățat. Începem poate cu materiile la care știm că maine avem un test și astfel trebuie să ne pregătim mai mult sau cu cele la care avem de realizat un proiect, deci urmăm o structură, un program pe care ni l-am implementat singuri și care în urma experiențelor anterioare am observat că funcționează pentru noi.

O caracteristică esențială a rutinelor este personalizarea acestora în funcție de noi. Degeaba îmi propun să mă trezesc zilnic la ora 6.00 AM ca să repet lecția la istorie, când eu știu că nu sunt o persoană matinală. Poate voi reuși să fac asta de câteva ori, dar pe termen lung nu va fi o strategie foarte eficientă.

Ce aș putea să fac în schimb? Îmi observ pattern-ul de funcționare zilnică, îmi notez intervalele orare când dau cel mai bun randament de studiu și mă centrez pe acesta, îmi creez atunci această rutină. În acest fel, chiar dacă voi mai fi tentat să ies din sarcină, știind faptul că mi-am format acest obicei care ma ajută la școală, îmi vor crește șansele de a persista.

La ce ne mai ajută rutinele? Guess what! La a scăpa de anumite situații sau momente mai puțin plăcute.  Știu că am tendința de a tot amâna momentul trezirii, fapt care îmi dă peste cap totul, intru în panică, ies fugind din casă, pierd autobuzul și inevitabil ajung târziu la școală.

Ce pot să fac? Încep prin a-mi programa ceasul cu o melodie care să îmi facă plăcere, dinamică, dar nu stresantă și care îmi aduce zâmbetul pe buze. Trezirea într-o notă de optimism și cu bună dispoziție mă va îndemna să nu optez pentru stingerea sau amânarea „alarmei” și astfel programul de dimineață se poate desfășura așa încât să am timp și de micile mele răsfățuri dimineața, dar și să ies în timp util din casă și să evit fuga după autobuz. Prin urmare, rutina mă ajută să reduc stresul zilnic asociat cu faptul că ajung târziu la școală și în același timp îmi facilitează relaxarea prin faptul că nu am neglijat nimic.

Rutinele mă pot ajuta să implementez și comportamente noi la care altfel mi-ar fi mai dificil să ader. Spre exemplu, îmi propun să fac mai multă activitate fizică. În același timp, știu că în fiecare seară îmi place să mă uit la un episod din serialul preferat.

Ce fac în cazul acesta? Utilizez rutina de seara, cea cu serialul preferat ca recompensă dacă fac spre exemplu o alergare sau o plimbare de 10 -15 minute prin cartier. În câteva săptămâni, dacă mă țin de treabă, nu voi mai fi nevoit să folosesc nicio recompensă, întrucât plimbarea sau alergarea de seară va deveni rutina mea. Mai mult decât atât, faptul de a fi conștient că activitatea fizică a devenit o rutină și nu mai cauți motive de a o evita te va face să te simți mai încrezător și perseverent.

Prin urmare, rutinele nu doar că ne simplifică și ne ordonează viața, ci aduc o serie de avantaje, deoarece activitățile care se petrec în același moment al zilei, aproape la fel, oferă siguranță și confort. Rutina te ajută să ai încredere că lucrul acela se întămplă constant și deci îți oferă un control asupra multor situații.

 

Casandra Timar-Anton,  psiholog la Centrul de Resurse pentru Adolescenți Cluj-Napoca

Adolescenteen
Adolescenteen
Scopul platformei online este de a ajuta adolescentii cu informatii utile si de specialitate, facilita interactionarea in vederea obtinerii unor raspunsuri care sa ii ajute in rezolvarea diverselor probleme sau sustinere pentru a depasi situatii dificile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*