Poate te-ai întrebat ce înseamnă să înveți și cum ne dăm seama când am învățat suficient un anumit material, o anumită deprindere etc. Există mai multe etape în învățare, etape prin care trecem până ajungem să stăpânim un domeniu. Iată care sunt acestea:
Cunoaşterea – abilitatea de recunoaştere, de reproducere a cunoştinţelor (ex. recunoaşterea semnului “: “ca fiind împărţire)
Comprehensiunea – înţelegerea cunoştinţelor. În practică, înseamnă că putem explica cunoştinţele în termenii experienţei şi expertizei noastre (ex. explicarea operaţiei, de câte ori împărţitorul e cuprins în deîmpărţit).
Aplicarea – a face ceva după ce ţi s-a arătat cum (ex. a împărţi pe 324 la 14).
Analiza – secţionarea întregului în părţile componente şi studierea în detaliu a acestor părţi (a “sparge” o problemă aritmetică exprimată în cuvinte şi a recunoaşte părţile componente). De ce? – întrebare care stimulează analiza.
Sinteza – creaţie, invenţie, realizarea unei sarcini fără a se preciza demersul care trebuie urmat în realizarea acelei sarcini. Presupune utilizarea cunoştinţelor, deprinderilor, experienţei personale, relevante în raport cu sarcina (ex. a decide asupra strategiei de rezolvare a unei probleme, a şti când trebuie efectuată împărţirea).
Evaluarea – implică a judeca, a oferi argumente pro şi contra, a-ţi autoevalua munca în timp ce o desfăşori sau la final (ex. a-ţi verifica munca, strategia utilizată, a recunoaşte omisiunile, erorile).
Daniela Dumulescu, psiholog la Centrul de Resurse pentru Adolescenți Cluj-Napoca