Link pagina copiat!
Cum sa treci peste stresul examenelor
5 decembrie 2015
7 lucruri pe care le faci de fapt cand te apuci de invatat
8 decembrie 2015

Mâncatul excesiv din motive emoționale are loc atunci când oamenii folosesc mâncarea ca soluție pentru a face fața unor sentimente, nu pentru a-și potoli foamea. Fie că mănânci prăjituri de plictiseală sau devorezi o pungă de chipsuri pentru că te-ai certat cu cel mai bun prieten, când astfel de lucruri se întâmplă pentru o perioadă mai lungă de timp îți afectează greutatea, sănătatea și starea generală.

Unul dintre cele mai mari mituri despre mâncatul pe bază emoțională este că oamenii încep să mănânce mai mult doar atunci când se confruntă cu emoții negative. Într-adevăr, cei mai mulți apelează la mâncare când se simt stresați, enervați, triști, singuri sau plictisiți, însă și atunci când sărbătoresc un eveniment în familie sau de sărbători.

Dacă ai fost obișnuit/ă de mic/ă să primești ceva dulce când faci ceva bine, probabil ți-ai păstrat obiceiul de a te recompensa cu mâncare după o reușită. Unui copil căruia i se dau bomboane să nu mai plângă, probabil apelează la dulciuri când se simte într-o stare proastă. Sunt obiceiuri dăunătoare ce pot eliminate din momentul în care sunt conștientizate și se dorește corectarea lor.

Câteva lucruri care să te ajute să diferențiezi senzația de foame reală cu cea generată de emoții:

Foame reală, fizică:

  • Se simte gradual și poate fi amânată;
  • Poate fi potolită cu orice tip de mâncare;
  • Odată ce te-ai săturat, te oprești din a mânca;
  • Nu ai sentimente de vinovăție după ce ai mâncat;

Foame generată de emoții:

  • Apare brusc, ca o nevoie urgentă;
  • Ți se face poftă doar de un anumit tip de mâncare (pizza, înghețată, chipsuri);
  • Mânânci mai mult decât o faci în mod normal și nu simți că te saturi;
  • Simți sentimente de vinovăție că ai mâncat.

De cele mai multe ori facem anumite activități fără să mai conștientizăm raționamentul din spatele lor. Presați de timp și stress, nu mai stăm să reflectăm asupra evenimentelor recente și cum ne fac ele să ne simțim. De aceea e un obicei bun ca înainte să ajungi la frigider sau la dulapul cu dulciuri să te oprești un minut și să te gândești dacă ceea ce simți este foame reală sau una indusă de emoții.

Câteodată, chiar când conștientizezi ceea ce se întâmplă e greu să ieși din acest cerc vicios. Apelează la ajutor. Vorbește cu un adult în care ai încredere, fie că e vorba de părinți, doctor sau consilierul școlar, asigură-te că faci primii pași pentru adoptarea unui program de mâncare mai bun pentru tine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*