Link pagina copiat!
Cum imi sustin punctul de vedere
19 mai 2015
10 obiceiuri proaste care iti pot afecta relatiile
23 mai 2015
eye-691269_640

Emoţiile negative fac parte din viaţa noastră, iar cea mai bună metodă să le facem faţă este să le înţelegem

Ce rol au emotiile negative

Emoţiile fac parte din viaţa noastră şi ocupă un loc destul de important în această călătorie.

Unele emoţii sunt pozitive; cele precum: bucuria, fericirea, entuziasmul, dragostea, împlinirea, mulţumirea. Dacă şi tu eşti precum majoritatea oamenilor, cu siguranţă că te afli în permanenţă în căutarea lor. Şi, la fel ca pe cei mai mulţi dintre noi, te îngrijorează emoţiile negative. Cele ca: tristeţea, furia, singurătatea, gelozia, auto-critica, teama sau respingerea, pot fi dificile şi chiar dureroase uneori.

Pe cât de plăcute şi pe cât de bună este starea pe care ne-o dau emoţiile pozitive uneori, pe atât de stresante pot fi cele negative. Asta se întâmplă mai ales când avem un sentiment neplăcut prea des, într-o manieră prea puternică sau când acesta ne vizitează pe o perioadă prea lungă.

Emoţiile negative sunt imposibil de evitat. Toată lumea le simte din când în când. Şi chiar dacă sunt dificile, ele nu trebuie neapărat să fie şi stresante.

De aceea ne-am gandit să-ţi oferim mai jos trei paşi care te pot ajuta să gestionezi sau să previi stresul care însoţeşte aceste emoţii.

Pasul 1: Identifică emoţia

E nevoie de practică pentru a învăţa să observi şi să identifici propriile emoţii. Atunci când te focalizezi pe ele, fii atent, totodată şi la corpul tău. Căci pot apărea unele senzaţii corporale atunci când eşti cuprins de o emoţie anume: tensiune musculară, transpiraţia palmelor, înroşirea feţei.

  • Fii conştient de ceea ce simţi. Când resimţi o emoţie negativă, cum ar fi furia, încearcă să numeşti ceea ce simţi.
ghost-610462_640

Emoţiile negative nu sunt ceva de speriat. Nu te ascunde de ele, controlează-le!

De exemplu:

Tipul ală, Matei, de la clasa de germană, mă face să mă înfurii atât de tare!

Devin atât de gelos când îl văd pe deşteptul ăla cu fosta mea prietenă.

Mi-e teamă ori de câte ori trec singur pe lângă bătăuşii ăia.

  • Nu-ţi ascunde sentimentele de tine însuţi. E de înţeles că nu vrei să le expui în faţa anumitor persoane, cum ar fi în faţa fostei prietene sau a celui care te înfurie. Dar nu-ţi cenzura în totalitate sentimentele. Doar numind emoţia pe care o simţi este mult mai util decât să te prefaci că nu o ai, sau să explodezi fără să te gândeşti deloc la ea.
  • Află de ce te simţi aşa. Încearcă să găseşti cauza emoţiilor pe care le simţi.

De exemplu:

De fiecare dată când avem un proiect la germană, Matei găseşte o cale prin care să obţină creditul muncii celorlalţi. Profesoara crede ca este vedeta echipei, deşi nu sunt niciodată ideile lui.

Când îmi văd fosta iubită flirtând cu alţii realizez că încă mai am sentimente pentru ea.

Chiar dacă bătăuşii nu se iau de mine, văd ce le fac celorlaţi şi mă îngrijorez.

  • Nu da vina pe ceilalţi. Capacitatea de a recunoaşte şi de a-ţi explica propriile emoţii nu înseamnă să învinovăţeşti pe cineva sau ceva pentru modul în care te simţi. Fosta prietenă probabil nu se vede cu altcineva pentru a te recâştiga, iar colegul care obţine aprecierea profesoarei pentru munca ta, probabil că nici nu-şi dă seama ce face. Cum te simţi când se întamplă aceste lucruri vine din interiorul tău. Sentimentele tale sunt acolo cu un motiv: acela de a te ajuta să înţelegi ce se întâmplă.
  • Acceptă-ţi toate emoţiile ca fiind naturale şi explicabile. Nu te judeca singur pentru emoţiile pe care le ai. E normal să le simţi. Conştientizându-le te ajută să mergi mai departe, aşa că nu fi prea dur cu tine însuţi.

Pasul 2: Acţionează

După ce ai procesat informaţia despre ceea ce simţi, te poţi decide dacă ai nevoia să-ţi exprimi emoţiile. Uneori e suficient să conştientizezi cum te simţi, iar alteori vei vrea să faci ceva pentru a te simţi mai bine.

  • Gandeşte-te la cea mai bună cale de a-ţi exprima emoţiile. Situaţia permite să le confrunţi cu cineva? Să vorbeşti despre ce simţi cu un prieten? Să scoţi afară frustrarea ţipând într-o pernă astfel încât să te auzi doar tu? Sau să te linişteşti ieşind la o alergare?

De exemplu:

Nu ajută la nimic dacă îi arăt lui Matei că sunt furios pe el – asta ar putea chiar să-l facă să se simtă într-adevăr superior. Dar emoţiile îmi spun că trebuie să evit situaţiile în care el preia controlul asupra unui proiect.

Voi ţine capul sus în preajma fostei prietene, apoi voi asculta cateva melodii triste şi voi trage un plâns zdravăn în camera mea, care să mă ajute să mă eliberez de emoţiile negative şi poate chiar de sentimente pentru ea.

Teama de a fi în preajma acelor bătăuşi e un semn că au mers prea departe. Probabil că ar trebui să vorbesc cu consilierul şcolar despre ceea ce se întâmplă.

  • Învaţă să-ţi schimbi starea de spirit. La un moment dat vei vrea să treci de la o stare negativă la una pozitivă. Altfel gândurile îţi vor rămâne blocate
    Emoţiile pozitive nu vin întotdeauna de la sine, câteodată putem să le dăm o mână de ajutor.

    Emoţiile pozitive nu vin întotdeauna de la sine, câteodată putem să le dăm o mână de ajutor.

    pe ideea că lucrurile merg foarte prost, iar asta te poate conduce spre sentimente şi mai dureroase. Încearcă să faci lucruri care te încântă de obicei, chiar dacă n-ai deloc chef în momentul ăla. De exemplu, poate că nu ai dispoziţia să ieşi în oraş după o despărţire, dar mergând la un film cu prietenii sau la un meci de bachet (de privit sau, şi mai bine, de jucat) te va scoate atât din spaţiul, cât şi din starea negativă.

  • Construieşte emoţii pozitive. Acestea ne conferă o stare de fericire şi de împlinire. De aceea, este bine să-ţi faci un obicei din a observa şi a te concentra pe lucrurile bune din viaţa ta, chiar lucruri mărunte; precum aprecierea primită din partea cuiva pentru o sarcină îndeplinită sau ce gust bun are prânzul pe care ţi l-ai preparat. Observând lucrurile bune chiar şi în momentele în care nu te simţi prea fericit îţi va schimba starea într-un pozitivă, iar cu timpul nu va mai fi  nevoie să faci efortori pentru asta, căci ele se vor schimba de la sine din obişnuinţă.
  • Caută suport. Vorbeşte despre cum te simţi cu unul dintre părinţi, sau cu alt adult de încredere, ori cu un prieten. Ei te pot ajuta să-ţi explorezi emoţiile şi să ai o perspectivă clară şi obiectivă asupra lucrurilor. Şi nimic nu te ajută să te simţi mai înţeles şi mai acceptat decât suportul cuiva care te iubeşte necondiţionat.
  • Fă sport. Activitatea fizică ajută creierul să producă acele elemente chimice naturale care îţi oferă o stare optimistă. Sportul poate, de asemenea, să te elibereze de stresul acumulat şi să prevină blocajul pe sentimentele negative.

Pasul 3: Solicită ajutor de specialitate

Câteodată, oricât te-ai strădui, nu poţi scăpa de o emoţie puternică. Dacă te simţi prins în sentimente de tristeţe sau de îngrijorare pentru o perioadă mai mare de câteva săptămâni, sau dacă eşti atât de supărat încât crezi că e posibil să-ţi faci rău ţie sau altcuiva, cel mai probabil ai nevoie de asistenţă de specialitate.

Vorbeşte cu consilierul psihologic al şcolii sau cu un psihoterapeut. Consilierii şi terapeuţii sunt pregătiţi să-i înveţe pe oameni să facă faţă emoţiilor negative puternice. Pot veni cu multe idei şi soluţii pentru a te simţi mai bine. Acordă-le încredere!

Dacă ai nevoie de un sfat te aşteptăm pe forum să povestim mai multe despre emoţii si cum să le controlăm.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*