Link pagina copiat!
Talentul tanar sarbatorit la Gala Tanarului Actor
7 septembrie 2015
Incepe şcoala! Cum poţi să te adaptezi mai uşor schimbării
8 septembrie 2015

Adolescenta este o perioada cruciala pentru dezvoltarea corpului tau. Stim ca de cele mai multe ori mananci in graba sau esti atras de mancarurile cu gusturi puternice – fast food, bauturi acidulate si ademenitoarele dulciuri care te scot din incurcatura atunci cand ai nevoie de o infuzie de energie. Problema cu aceste alegeri este ca nu iti aduc niciun beneficiu pe termen lung. Ele sunt doar calorii goale, care nu iti hranesc organismul si tesuturile aflate in crestere. Astfel, in loc sa cresti in inaltime, suplu si sanatos, in cel mai rau caz vei creste in latime, pentru ca toate aceste alimente ingrasa.

Ideal ar fi sa mananci cel putin de doua ori pe zi acasa, mancare preparata in familie. Mesele bogate in legume, lactate si proteine sunt cea mai sigura solutie pentru a avea o dieta echilibrata si un trup sanatos. In aceasta perioada a vietii tale ai intr-adevar nevoie de multa energie. Energia provine din calorii – corpul unui baiat are nevoie de cca.3000 de calorii, iar cel al unei fete de cca 2200. Foarte importante insa sunt sursele de provenienta ale acestor calorii. Astfel, si o punga de cipsuri iti va furniza o parte din ele, insa acestea vor veni fara niciun avantaj suplimentar.

Iata in continuare care sunt nutrientii cei mai importanti pe care trebuie sa ii consumi, la ce ajuta si de unde ii poti lua:

1. Calciu – acest element are o importanta aparte in adolescenta. Sistemul tau osos este inca in dezvoltare si un aport echilibrat de calciu va reduce mai tarziu riscul de osteoporoza, afectiune din ce in ce mai raspandita in randul populatiei. In plus, calciul se afla in sinergie cu vitamina D, ambele contribuind la sanatatea oaselor tale. Asadar, ai grija sa consumi produse lactate – iaurt, lapte pentru cerealele de dimineata, branzeturi pe care le poti combina cu legumele tale preferate.

2. Fier – Fierul, ca parte a globulelor rosii din sange, are rol in oxigenarea fiecarei celule a organismului. Tot el este responsabil si sanatatea sistemului imunitar si de buna functionare a creierului. Fetele au nevoie de 15 mg de fier pe zi, iar baietii de 11 mg. Carenta de fier este o problema des intalnita la adolescente si fete tinere, care au, de regula o dieta saraca in alimente de provenienta animala. Doza de fier ti-o poti asigura consumand carne rosie, oua si nuci. Retine ca fierul se absoarbe mai bine impreuna cu o doza de vitamine, asa ca nu uita de garnitura de legume.

3. Proteine – 50% din corpul nostru este alcatuit din proteine – ele hranesc muschii si aproape toate tesuturile. Fa loc in dieta ta pestelui, untului, carnii slabe, supelor de pui, branzeturilor fermentate si leguminoaselor (mazare, fasole, linte, naut). Incearca sa mananci gustari pe baza de humus, supe-crema de linte sau mazare si sandvisuri cu branza si carne preparata la gratar. Evita pe cat posibil mezelurile si exploreaza combinatiile de gusturi care iti plac mai mult.

4. Grasimi bune – Acestea sunt responsabile de aspectul sanatos al pielii si de supletea arterelor tale. Daca te confrunti cu acnee, dar ai o dieta saraca in uleiuri sanatoase (ulei de masline, de samburi de struguri, de avocado sau de in) va fi mai greu sa scapi de ea. Atunci cand sufera de dezhidratare profunda, pielea se usuca si este mai predispusa la infectii. Imprieteneste-te cu uleiurile bune pe care sa le pui in salate, cu pestele gras (ton, sardine), cu untul de arahide si cu minunatul fruct numit avocado.

5. Carbohidrati – Acestia sunt principalii furnizori de energie ai organismului, descompunandu-se in glucoza. Mare atentie insa la calitatea lor – carbohidratii cu eliberare lenta vor mentine un nivel constant al zaharului in sange si tu nu te vei confrunta cu fluctuatii de energie. Alege intotdeauna cereale integrale, indiferent ca e vorba de micul dejun sau de orezul de la masa de pranz, fructele proaspete pe care sa le mananci cu coaja (aceasta din urma este bogata in fibre), cartofii sub alte forme decat cei prajiti si cat mai multe legume.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*