Cum sa-ti imbunatatesti relatia cu parintii
2 septembrie 2015
4 obiceiuri bune pentru inceputul de an scolar
3 septembrie 2015

Mulţi nu ştiu că biologia somnului suferă modificări în funcţie de etapele de viaţă. Dacă simţi că începi să adormi mai greu şi tragi din ce în ce mai mult de tine când trebuie să trezeşti devreme, să ştii că este posibil să fie din cauza unor schimbări datorate vârstei.

87a657eda43e3178c33db2d1e3352d0e

Ce trebuie să ştim despre somn?

Somnul şi vârsta. Odată cu pubertatea şi până la vârsta de 20-21 de ani, atât orele de culcare cât şi de trezire devin în mod natural mai târzii. Aşasar îţi este probabil destul de greu să adormi mai devreme de ora 23.00. Apoi, această tendinţă se inversează.

Totuşi să nu aruncăm toată vina pe schimbările inerente ce au loc în corp. Faptul că somnul nu mai e prioritate, jocurile pe calculator sau filmele care ne distrag şi poate chiar faptul că părinţii sunt mai relaxaţi cu privire la ora de culcare, sunt şi ele motive pentru culcatul târziu.

Ciclurile somnului

În timpul somnului, creierul nostru trece prin 5 stadii de somn, care formează un ciclu de 90-100 de minute. Un somn odihnitor e compus din 5-6 astfel de cicluri.
In primele două stadii somnul este superficial şi ne putem trezi uşor. Următoarele două reprezintă somnul profund, dar şi cel mai odihnitor. Dacă te trezeşti în timpul lui, îţi va fi mai greu să te dezmeticeşti şi s-ar putea să fii obosit în continuare.
Al cincilea stadiu este cel în care apar de obicei visele.

De câte ore de somn ai nevoie?

În această privinţă, părerile sunt împărţite. Un cercetător de la Universitatea Brown din Providence, Rhode Island afirmă că pentru a putea fi în formă maximă peste zi şi a putea face faţă cerinţelor şcolare, sunt necesare aproximativ 9 ore de somn pe noapte.
Un alt studiu, realizat de Brigham Young University afirmă că la vârsta de 10 ani ai nevoie de 9.5 ore de somn, la 12 ani de 8.5 ore şi la 16 ani deja te poţi descurca bine cu 7 ore.
Cel mai probabil, există anumite diferenţe de la persoană la persoană, aşa că cel mai bine este să observi de câte ore ai nevoie ca să fii odihnit, pentru a vedea ce ţi se potriveşte ţîe cel mai bine. Totuşi, chiar dacă în timp studiile au ajuns la concluzii uşor diferite, cert este că mai puţin de 7 ore de somn bun pot să te afecteze negativ.

Psiholog Marana Ana Laura Papagheorghiu

Tu de câte ore de somn ai nevoie ca să te simţi odihnit ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*