De ce Crăciunul este atât de fericit? Sau despre semnificația psihologică a sărbătorilor de iarnă
11 decembrie 2017
Atelier de traiste traditionale la Bacau
13 decembrie 2017

Patru din cinci adolescenți cu vârsta sub 18 ani din România spun că au fost ținta hărțuirilor în mediul online. Totul poate începe de la un comentariu ”inocent” ca: ”ce nasol ești în poza asta” până la amenințări cu bătaia, jigniri, înjurături și, cel mai rău, șantaj. În mediul online oamenii se cred mai puțin responsabili, pentru că pot lua un pseudonim.

Uneori sunt alese anumite persoane pentru a fi hărțuite, dar de multe ori e pur și simplu la întâmplare. Multe victime cred că dacă sunt subiectul hărțuirii e vina lor. Eronat.

Un exemplu cunoscut sunt comentariile pe care diverși oameni i le-au adresat lui Stephen Hawking. Este unul dintre cei mari fizicieni. Oamenii îl hărțuiesc fără vreun motiv justificat legat de persoana lui. Am adus în atenția ta acest exemplu pentru că sunt numeroși oameni celebri, victime ale internetului. Injuriile online nu au în realitate legătură cu persoana, și tu, ca adolescent, posibilă victimă a internetului, este important să știi că nu ai făcut neapărat ceva greșit. Întotdeauna poate exista probabilitatea ca cineva, pe un forum sau pe o rețea de socializare, să spună ceva negativ la adresa ta.

Formele hărțuirii online

Principalele arme de atac folosite pe internet pentru a agresa victimele se leagă de înfățișare și felul în care se îmbracă (67%). Alte motive frecvente pentru care tinerii sunt hărțuiți sunt hobby-urile și preocupările lor de zi cu zi (30%), situația materială a familiei din care provin (13%), rezultatele de la școală (12%) și orientarea sexuală (8%). Mai mult, ca urmare a hărțuirii suferite online, victimele au observat schimbări comportamentale involuntare ce au urmat agresiunii. Efectele pot fi: scăderea încrederii în sine, izolarea de ceilalți, depresie, consum de alcool sau droguri.

Informația statistică este preluată dintr-un studiu realizat de Tribal Worldwide România pentru Bitdefender prin chestionar online completat în perioada septembrie-octombrie 2017, pe un eșantion reprezentativ de 800 de respondenți din rândul tinerilor sub 18 ani. Bitdefender a demarat în luna noiembrie 2017 campania #nutastaură, menită să crească nivelul de conștientizare asupra fenomenului cyberbullying în România și a efectelor nocive pe care îl poate avea asupra tinerilor.

Ramona Luiza Dîrlea, psiholog la Centrul de Resurse pentru Adolescenți din Bacău

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*