Bullying-ul ne priveste pe toti!
15 februarie 2016
Cum sa iti planuiesti viitorul inca din adolescenta
17 februarie 2016

Oricine poate avea la un moment dat, în viață, comportamente care pot avea consecințe negative asupra propriei persoane. Consecințele pot fi de natură fizică sau psihică, sau chiar amandouă, în funcție de comportamentul adoptat. Includem în lista comportamentelor autodistructive obiceiul de a-ți provoca rău prin tăieturi pe corp, datul cu pumnul în perete, sau comportamente precum relații sexuale premature și neprotejate, fumatul, jocurile de noroc, continuarea unei relații disfuncționale sau neglijarea sănătății.

Dacă reușești să recunoști comportamentele auto-distructive și să conștientizezi consecințele lor, te poți îndrepta către eliminarea lor treptată. Iată câteva lucruri pe care le poți face:

Identifică comportamentul care te afectează – acesta poate fi orice de la lucruri care îți fac rău fizic, până la cele care te afectează psihic. Printre ele se pot număra: agresiune asupra propriei persoane (tăieturi pe corp, scărpinat intens, tras de păr, loviri cu pumnii s.a), mâncat excesiv, utilizarea de substanțe ilegale, shopping excesiv, neglijarea propriilor nevoi și sănătate, refuzarea ajutorului, pesimism excesiv, negarea responsabilității, faptul că le permiți altora să te trateze urât. Sunt o grămadă de lucruri care te pot afecta într-un mod negativ, fără să conștientizezi acest lucru. Notează pe o foaie ceea ce ai vrea să schimbi la tine și hai sa vedem mai departe ce poți face.

Identifică o cauză – pentru fiecare acțiune pe care o faci, ai și o justificare, de cele mai multe ori de natură emoțională. De exemplu, cei mai mulți oameni încep să fumeze în perioada liceului pentru că se simt nesiguri și vor să se integreze în anumite grupuri. Gândește-te care sunt emoțiile pe care încerci să le eviți prin comportamentul adoptat.

Asumă-ți responsabilitatea – întotdeauna este mai ușor să-i învinuim pe cei din jur pentru problemele noastre, însă cel mai corect este să ne dăm seama unde greșim noi înșine.

Validează consecințele – e mai simplu să te convingi să renunți la ceva ce îți face rău, în momentul când vezi care sunt exact motivele pentru care ai decis să faci o schimbare. Poate nu mai vrei să consumi alcool la petreceri, pentru că a doua zi ai dureri de cap și stări de rău.

Disciplinează-ți gândurile – când ne schimbăm modul de a gândi, se modifică odată cu el și percepția asupra comportamentelor. Antrenează reorganizarea gândurilor (nu te aștepta să vezi o schimbare peste noapte) și vei descoperi, în timp, și aspectele pozitive. De exemplu, daca îți place să mănânci prăjituri cu ciocolată noaptea, gândurile tale trebuie să se modifice din ”O să mănânc doar o prăjitură, chiar am poftă, mai ales că a fost o zi dificilă.” În ”Am mâncat deja cina și o prăjitură cu ciocolată la ora asta nu are timp să se digere până adorm. Plus că zahărul o să-mi afecteze calitatea somnului. Amân prăjitura pentru mâine, pe zi.”

Monitorizează succesul – Stabilește-ți de la început niște obiective de atins. Pe măsură ce avansezi cu planul, cu atât mai ușor îți va fi să descoperi ce merge și ce nu merge, unde anume poți ajusta. Schimbările în comportament se fac pas cu pas, mai ales daca este un obicei pe care l-ai adoptat de mult timp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*