Cum să ai un somn sănătos și ce se întâmplă când nu dormi?


Activități de vacanță la Centrul de resurse pentru adolescenți din Iași
9 iunie 2017
Facebook Live despre decizii, vineri – 16 iunie
15 iunie 2017

Somnul ne ajuta sa ne dezvoltam frumos

După ce v-am arătat de ce e absolut normal ca voi, adolescenții, să aveți nevoie de mai multe ore de somn decât adulții, grație ultimelor studii care vă absolvă de orice vină, haideți să aflăm cum să ne asigurăm un somn sănătos, câteva reguli de aur și ce se întâmplă dacă nu ne ținem de ele.

Începem cu o informație de context, ca să înțelegeți de ce discutăm despre somn, de ce e așa de important: lipsa somnului este unul dintre factorii de risc pentru diferite boli sau tulburări (alături de sedentarism, stress, tutun, alcool si altele). Deci ne poate afecta sănătatea mai mult decât ne dăm seama, de la starea de iritare și de nervi, până la scăderea imunității, încetinirea creșterii în înălțime și chiar risc de obezitate.

De ce dormim?

În primul rând, pentru că avem nevoie. Somnul face parte dintr-un ritm firesc, dintr-un pattern repetitiv de activitate-odihnă având o durată medie de 24.3 ore.

Somnul este influențat de factori externi: lumină, activități zilnice, consum de apă sau alimente, temperatură sau de anumite medicamente. Și este reglat de alternanța dintre lumină și întuneric – melatonina e secretată de glanda pineală la lăsarea întunericului și are rol în inducerea somnului.

Adolescenții au nevoie de 8-9 ore de somn și asta au arătat și studiile recente care explică importanța somnului în dezvoltarea creierului la această vârstă. Este indicat să adormiți înainte de ora 23.00 și să vă treziți în jur de ora 7.00 dimineața. Nu uitați că un adolescent deprivat de somn are randament școlar redus.

Somnul ne ajuta sa ne dezvoltam frumos

Iată câteva reguli pentru un somn sănătos:

  • Respectarea aproximativă a orelor de ațipire și trezire
  • Ultima masă cu cel putin 4 ore înainte de culcare
  • Evitarea alimentelor stimulante (dulciuri rafinate, cafeină, etc) înainte de culcare
  • Evitarea accesării TV, gadget, internet înainte de culcare
  • Întuneric și liniște în camera de dormit
  • Nu se adoarme cu televizorul sau calculatorul deschis.

Ce se întâmplă dacă nu respectăm cele de mai sus? Apar așa-numitele tulburări de somn. Acestea pot fi cauzate și de călătorii în țări cu diferența de fus orar, de ture de noapte, insomnii, hipersomnii sau parasomnii. În unele cazuri, e nevoie de ajutor specializat din partea medicului. Cum se manifestă aceste tulburări? În diferite moduri.

Ce riști dacă nu dormi bine:

  • Iritabilitate
  • Dificultăți de concentrare a atenției
  • Pierderi de memorie
  • Halucinații
  • Scăderea discernământului
  • Risc de diabet tip 2
  • Scăderea imunității
  • Risc de boli cardiace
  • Scăderea temperaturii
  • Variații frecvente ale pulsului
  • Scăderea preciziei mișcărilor
  • Tremor
  • Dureri musculare
  • Încetinirea creșterii în înălțime
  • Risc de obezitate.

Sperăm ca aceste informații să vă ajute să aveți un somn sănătos și să fiți mai atenți la programul vostru, chiar dacă acum vi se pare că sunteți de fier și nimic nu vă poate atinge J! E mai bine să previi decât să tratezi.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*