Cum sa vorbesti cu copilul adolescent
9 iunie 2015
Cum sa gestionezi stresul la examene
11 iunie 2015

classroom-510228_640

Examenul de Bacalaureat este o perioadă de două săptămâni foarte stresantă. Ştim că fiecare are propriul mod de a se comporta când vine vorba de situaţii stresante, însă comportamenul colegilor poate fi uneori exasperant. Noi am identificat 8 tipologii de comportament pe care ceilalţi obişnuiesc să le adopte la examene, iată deci la ce să te aştepţi:

  • Tipologia “Nu am invatat nimic”

Auzi replica de câteva ori în timpul conversaţiilor dinaintea examenului, începi să te gândeşti că nu prea are şanse să obţină o notă grozavă, iar după ce iese din sală turuie vreo 5 minute despre ce a scris, informaţii din 2 manuale şi 3 culegeri. Surprinzător, sau nu, reuşeşte să ia o notă destul de bună, chiar dacă iniţial se plângea că “nu ştie nimic”.

  • Tipologia “Nu am dormit deloc, dar am parcurs toata materia de 3 ori”

Tipologia care te face să te gândeşti că nu ai depus suficient efort. Îl ştiţi cu toţii ca fiind colegul (sau colega) care nu a scos nasul din cărţi de câteva săptămâni bune şi are tot felul de strategii de învăţare sofisticate.

  • Tipologia “Tu ce ai invatat?”

Nu există un răspuns corect pentru această întrebare. Există două situaţii: fie îi spui ce ai învăţat şi eşti bombardat cu o grămadă de informaţii pe care nu le-ai revizuit şi începi să crezi că nu ai învăţat suficient, fie cealaltă persoană începe să se panicheze că nu a învăţat suficient.

  • Tipologia “Am tot arsenalul de pixuri la mine”

Când se aşează în bancă începe şi scoate 3 pixuri, 3 creioane, gumă de şters, echer, stilou, câteva rezerve, sugativă şi altele asemenea. Le aşează metodic pe fiecare în parte, ca într-o strategie de atac, chiar dacă pe parcursul examenului nu va folosi decât un pix sau stiloul.

  • Tipologia “Ce sunteti asa stresati?”

Colegul pus pe glume, relaxat, spre exasperarea celor care îşi rod unghiile sau încearcă să mai repete ceva pe ultima sută de metri. Îţi dai seama că relaxarea vine nu din faptul că este foarte stăpân pe ceea ce ştie, ci din faptul că nu îi pasă foarte mult ce se întâmplă după examen.

  • Tipologia “Am citit un singur subiect, sper să pice ăsta!”

Merge pe principiul norocului şi nu învată decât o parte din materie, pe care o consideră mai probabilă să pice la examen. Consideră că e mai bine să stâpânească câteva subiecte foarte bine, chiar dacă asta înseamnă să şi să rişte o notă foarte mică.

  • Tipologia “Dă-mi şi mie la subiectul 2!”

Nu putem să ignoram categoria trişorilor. Cei care nu au învăţat, dar fac tot posibilul să câştige de pe urma celorlalţi. Nu doar că încearcă să obţină o notă OK fără să depună niciun efort, dar îi şi încurcă şi deconcentrează pe ceilalţi cu rugămintea insistentă “Dă-mi şi mie!”. Mai mult decât atât, poate pune în pericol şi pe cel căruia îi cere răspunsurile, supraveghetorul putând să-i sancţioneze pe amandoi.

  • Tipologia “Mai am nevoie de o foaie, va rog”

În timul examenului nu-i remarci prezenţa decât în momentul când auzi “Mai am nevoie de o foaie”. La ceva timp după, aceeaşi voce spune “Mai am nevoie de o foaie”. Începi să te gândeşti ce poate scrie în atâtea pagini şi încerci să te concentrezi mai mult şi eventual să scrii mai repede. Performanţele sunt totuşi greu de atins.

Indiferent care sunt tipologiile de care te loveşti în sala de examen, e important să ai în vedere că bacalaureatul este un examen de evaluare a cunoştinţelor destul de important. Încearcă să te concentrezi pe rezolvarea subiectelor, astfel încât să reuşeşti să obţii nota pe care o doreşti.

Crezi că am ratat vreo tipologie importantă? Lasă-ne o descriere în secţiunea de comentarii de mai jos!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*